Het meerjarig budgettair kader voor programma 9 ziet er na verwerking van alle voorstellen als volgt uit.
Programma 09: Verkeer en Bereikbaarheid | Bedragen x 1.000 | |||||||
Budgettair kader | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||
Baten inclusief mutatie reserves | ||||||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 8.488 | 8.490 | 8.490 | 8.490 | ||||
Raadsbesluiten na vaststelling begroting | 28 | 28 | 28 | 28 | ||||
Actuele stand baten | 8.516 | 8.517 | 8.517 | 8.517 | ||||
Nieuwe ontwikkelingen | -1.228 | -1.175 | -1.182 | -1.182 | ||||
Totaal baten ontwerpbegroting 2017-2020 | 7.288 | 7.343 | 7.336 | 7.336 | ||||
Lasten inclusief mutatie reserves | ||||||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 7.299 | 7.296 | 7.306 | 7.676 | ||||
Raadsbesluiten na vaststelling begroting | 37 | 37 | 37 | 36 | ||||
Actuele stand lasten | 7.336 | 7.333 | 7.343 | 7.712 | ||||
Nieuwe ontwikkelingen | -450 | -438 | -534 | -1.020 | ||||
Totaal lasten ontwerpbegroting 2017-2020 | 6.887 | 6.895 | 6.809 | 6.693 | ||||
Saldo ontwerpbegroting 2017-2020 | 401 | 447 | 527 | 643 |
Toelichting nieuwe ontwikkelingen
Als gevolg van de inflatiebijstelling zijn de baten met € 0,2 miljoen binnen programma 9 verhoogd.
De inkomsten voor parkeergarages, straatparkeren en naheffingsaanslagen zijn structureel te hoog opgenomen in de begroting. In afwachting van het parkeerbehoefte onderzoek is in voorgaande jaren de begroting steeds incidenteel bijgesteld. Boekjaar 2015 is als ijk jaar genomen bij de bepaling van de “lucht” in de begroting. Om met een realistische begroting verder te gaan is het noodzakelijk om de inkomsten voor parkeren € 1 miljoen en voor handhaving € 0,4 miljoen structureel naar beneden bij te stellen.
Daarnaast is de oplossing "Verhoging havengelden" binnen programma 9 verwerkt. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar 1.2.2 Ontwikkelingen 2017-2020.